Website analytics met Umami
Umami is een aangenaam eenvoudig alternatief voor Google Analytics. Het respecteert de privacy van de websitebezoekers en geeft de eigenaar van de website controle over de verzamelde gegevens.
Eerlijk gezegd vind ik veelgebruikte website analytics tool Google Analytics best lastig te gebruiken. Het heeft een vrij indrukwekkende ofwel overdonderende uitstraling.
Terwijl ik het wil gebruiken om inzicht te krijgen, krijg ik de indruk dat ik studie moet doen naar de functionaliteiten van Google Analytics.
Daar komt bij dat in mijn bewustzijn meespeelt dat niet onbekend is dat Google voor eigen gewin op allerlei manieren informatie over mij en vooral mijn bezoekers probeert te vergaren. Tegelijkertijd het nooit evident op welke manier, in welke mate en welke keuze de betrokkenen daarin hebben.
Gelukkig bestaan er alternatieven voor website analytics. Een daarvan gebruik ik voor deze website, en dat is Umami. Umami is van oorsprong een Japans woord dat 'heerlijkheid' of 'hartig' betekent [Wikipedia].
Umami beoogt eenvoudig te zijn in het gebruik en de privacy van websitebezoekers te respecteren, terwijl het eigenaarschap van de verzamelde data ligt bij eigenaar van de website. Gecombineerd met dat het een open source project is en dat het eenvoudig zelf te hosten is en ook nog eens een mooie interface heeft, tikt voor mij een heleboel relevante checkboxen aan.
Umami is relatief makkelijk zelf te hosten, maar is ook voor een heel vriendelijke prijs beschikbaar als een service Umami Cloud. Het hobbyplan van Umami Cloud is zelfs gratis.